Facianın düğümünü çözebilir: Oteli kim sigortaladı… Odatv uzmanına sordu…
Sigorta Şirketi Seçimi ve Denetimler
Ülkemizde son dönemde yaşanan otel faciasıyla birlikte sigorta şirketlerinin rolü ve denetimler tekrar gündeme geldi. 76 vatandaşımızın hayatını kaybettiği faciayla ilgili merak edilen soruların başında sigorta şirketi hangisiydi ve nasıl bu oteli sigortaladı geliyor.
Sigorta şirketlerinin otelleri sigortalamadan önce detaylı bir değerlendirme süreci geçirmesi gerekiyor. İtfaiye raporu, iş güvenliği uzmanlarının hazırladığı raporlar ve güvenlik belgeleri gibi detaylar sigorta şirketlerinin talep ettiği önemli belgeler arasında yer alıyor. Ayrıca, risk analiz raporu da önemli bir adım olarak karşımıza çıkıyor.
Eski yönetmelik maddelerine göre ruhsat alan bir otelin dahi günümüzde geçerli yönetmeliklere uygun olması gerekiyor. Sigorta şirketleri, binanın yangına karşı ne kadar güvenli olduğunu detaylı bir şekilde inceleyerek sigorta işlemlerini tamamlıyor.
Yönetmelikteki Önemli Madde ve Şartlar
- Yatak odaları, iç koridordan en az 60 dakika yangına karşı dayanıklı bir duvar ile ayrılmalıdır.
- Kat sayısına ve yatak sayısına göre belirlenen çıkış sayıları mutlaka sağlanmalıdır.
- Her odada en az 2 çıkış kapısı bulunmalıdır.
- İç koridora açılan kapılar yangına karşı dayanıklı olmalı ve kendiliğinden kapanabilir olmalıdır.
- Duman kesiciler en az 60 dakika yangına dayanıklı olmalıdır.
- Tüm çıkışlar ve erişim yolları açık-seçik görünür olmalıdır.
- Dış kaçış merdivenleri yangına karşı dayanıklı malzemelerden yapılmalıdır.
Grand Kartal Otel’in bu şartlara uygun olup olmadığı ise merak konusu. Sigorta şirketlerinin, otelleri sigortalarken bu gibi detayları göz önünde bulundurması gerekiyor.
Sigortalanmayan otellerin denetimleri ise önem arz ediyor. İşletmenin en son ne zaman denetlendiği ve yönetmeliklere uygun olup olmadığı konusu, dikkate alınması gereken detaylar arasında yer alıyor.
Denetimler konusunda uzmanlara başvurduğumuzda, yangın önleme sistemlerini kuran bir firma yetkilisi olan Mustafa Çakır’ın görüşleri oldukça dikkat çekici. Çakır, denetimlerin yetersizliği ve standartların olmayışı konusunda dikkat çeken açıklamalarda bulundu.
Son olarak, işletmelerin hizmete açılabilmesi için itfaiye raporu alınmasının zorunlu olduğunu ve bu raporun yönetmeliklere uygun olması gerektiğini unutmamak gerekiyor.
Yaşanan facia sonrası sigorta şirketleri ve denetim mekanizmalarının gözden geçirilmesi ve güçlendirilmesi, benzer trajedilerin önüne geçebilmek adına oldukça önemli hale gelmiştir.
Osman Erbil